Met de komst van de elektrische fietsen en speed pedelecs is ook het fietsonderhoud een stuk complexer geworden. Naast de mechanische onderdelen dienen nu ook motoren, elektrische remmen, én software onderhouden te worden. Dat wordt meer en meer werk voor de gespecialiseerde fietsenmaker. Wil je lang plezier hebben van je elektrische fiets, dan kan je als eigenaar ook een aantal zaken doen, om hoogoplopende kosten te vermijden.
De ketting is een cruciaal onderdeel van je (elektrische) fiets, omdat deze de kracht van de motor overbrengt naar het achterwiel. Bij elektrische fietsen zijn deze krachten groter, dus kan slijtage sneller optreden. Zorg ervoor dat de ketting altijd goed gesmeerd is met speciale fietskettingolie. Gebruik geen spuitbussen, maar druppelbusjes, zodat er geen olie vernevelt op je schijfremmen. Controleer regelmatig de spanning en de slijtage van de ketting.
Steeds meer elektrische fietsen maken gebruik van riemaandrijvingen. Riemen vragen weinig tot geen onderhoud en gaan tot vier keer langer mee dan een ketting. Je riem even afspoelen met gewoon water, volstaat om kraakgeluiden te vermijden. Er zijn verschillende riemen met specifieke kwaliteiten. Riemen zijn wel duurder dan een ketting en kan je enkel gebruiken bij naafversnellingen of bij een versnellingsbak.
Belangrijk voor het onderhoud van je batterij is te weten dat deze werken op basis van chemische processen. Bij correct gebruik gaan zowel de NiMh-batterij als een Li-Ion ongeveer 5 jaar mee.
Om die levensduur te halen, respecteer je best de volgende 5 regels.
De motor is een ander belangrijk onderdeel van je elektrische fiets. Houd de motor schoon en vrij van vuil en stof. Als je merkt dat de motor abnormale geluiden maakt of minder krachtig is, laat deze dan nakijken door een professionele monteur. Indien nodig moet je de software van je systeem laten updaten. Voor sommige motoren bestaan er revisiekits, waarmee je zelf aan de slag kan.
Goed werkende remmen zijn van vitaal belang voor je veiligheid tijdens het fietsen. Controleer regelmatig de remblokken en schijfremmen op slijtage en vervang ze indien nodig. Voor schijfremmen geldt: zodra het remmateriaal van je blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang je de blokjes. Zorg dat er geen olie of vet aan je schijfremmen hangt want dan piepen ze en remmen ze minder goed.
Stel de remmen af zodat ze goed aangrijpen zonder overmatige kracht. Vervang indien nodig de remkabels op je fiets.
Voor banden worden veelal 2 materialen gebruikt: butyl (de meest voorkomende soort) of latex, die meer lucht verliezen, tot een paar tiende bar per week.
Men heeft de gewoonte om de banden zo hard mogelijk op te pompen, maar dat is niet altijd nodig. Je gewicht is niet evenredig verdeeld tussen je 2 banden, dus mag de druk vooraan vaak wat minder zijn.
Ook bredere banden hebben een groter volume, dus mag je de druk proportioneel verlagen.
Fiets je wekelijks of dagelijks met je fiets, zorg dan dat je 1 keer per jaar je buitenbanden nakijkt en zo nodig vervangt.
Bij elektrische fietsen is het vaak wat moeilijker om je banden te vervangen, vraag advies aan je fietsenmaker als je dit zelf wilt doen.
Door deze prioriteiten in acht te nemen en regelmatig onderhoud uit te voeren, kun je ervoor zorgen dat je elektrische fiets veilig en betrouwbaar blijft. Het is altijd een goed idee om de instructies van de fabrikant te volgen en indien nodig professioneel advies in te winnen voor specifieke problemen. Met de juiste zorg zal je elektrische fiets je vele plezierige ritten bezorgen.